Originea evenimentului Black Friday

Share Button

Cea mai timpurie dovadă a expresiei „Black Friday” își are originea în Philadelphia, datând din 1961, unde a fost folosită de poliție pentru a descrie traficul intens de pietoni și vehicule care avea să aibă loc a doua zi după Ziua Recunoștinței.

De la începutul secolului al XXI-lea, comercianții cu amănuntul din SUA au încercat să introducă un „Black Friday” de vânzare cu amănuntul în alte țări din întreaga lume. Comercianții cu amănuntul din afara SUA au încercat să promoveze ziua pentru a rămâne competitivi cu comercianții cu amănuntul online din SUA. Timp de secole, adjectivul „negru” a fost aplicat zilelor în care au avut loc calamități. Multe evenimente au fost descrise drept „Vinerea Neagră”, deși cel mai semnificativ astfel de eveniment din istoria Americii a fost Panica din 1869, care a avut loc atunci când finanțatorii Jay Gould și James Fisk au profitat de legăturile lor cu Administrația Grant în încercarea de a încolți piata aurului. Când președintele Grant a aflat de această manipulare, a ordonat Trezoreriei să elibereze o cantitate mare de aur, ceea ce a oprit cursa și a făcut ca prețurile să scadă cu optsprezece procente. Averi s-au făcut și s-au pierdut într-o singură zi, iar cumnatul președintelui, Abel Corbin, a fost ruinat.

Cea mai veche utilizare cunoscută a „Black Friday” pentru a se referi la ziua de după Ziua Recunoștinței a avut loc în jurnalul, Factory Management and Maintenance, din noiembrie 1951 și din nou în 1952. Aici se referea la practica ca muncitorii să se îmbolnăvească a doua zi după. Ziua Recunoștinței, pentru a avea un weekend de patru zile. Cu toate acestea, această utilizare nu pare să fi prins. Aproximativ în aceeași perioadă, termenii „Vinerea Neagră” și „Sâmbăta Neagră” au ajuns să fie folosiți de poliția din Philadelphia și Rochester pentru a descrie aglomerația și congestionarea traficului care însoțește începutul sezonului de cumpărături de Crăciun. În 1961, orașul și comercianții din Philadelphia au încercat să îmbunătățească condițiile, iar un expert în relații publice a recomandat rebranding zilele „Vinerea Mare” și „Sâmbăta Mare”; dar acești termeni au fost uitați rapid.

Folosirea expresiei s-a răspândit încet, apărând pentru prima dată în The New York Times pe 29 noiembrie 1975, în care încă se referă în mod specific la „cea mai aglomerată zi de cumpărături și trafic a anului” din Philadelphia. Deși în curând a devenit mai răspândit, The Philadelphia Inquirer a raportat în 1985 că comercianții cu amănuntul din Cincinnati și Los Angeles încă nu cunoșteau termenul.

Pe măsură ce expresia a câștigat atenția națională la începutul anilor 1980, comercianții care se opuneau utilizării unui termen derizoriu pentru a se referi la una dintre cele mai importante zile de cumpărături ale anului au sugerat o derivație alternativă: comercianții cu amănuntul funcționau în mod tradițional cu o pierdere financiară pentru cea mai mare parte a anului. an (ianuarie până în noiembrie) și și-au făcut profit în perioada sărbătorilor, începând cu ziua de după Ziua Recunoștinței. Când acest lucru a fost înregistrat în evidențele financiare, practicile contabile obișnuite utilizau cerneală roșie pentru a afișa sumele negative și cerneală neagră pentru a afișa sumele pozitive. Vinerea neagră, conform acestei teorii, este începutul perioadei în care comercianții cu amănuntul nu ar mai fi „în roșu”, în loc să ia profiturile anului. Cea mai veche referire publicată cunoscută la această explicație apare în The Philadelphia Inquirer din 28 noiembrie 1981.

În decenii mai recente, comercianții cu amănuntul la nivel mondial au adoptat termenul și data pentru a-și comercializa propriile vânzări de sărbători.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*